van Çağlayan Yıldız
het verhaal in het kort
Een echtpaar en hun keukenrobot. Hoe een alarmerend bericht in de krant en het bloeien van courgettebloemen aanvankelijk tot een woordenwisseling leiden. Later slaat het drietal eendrachtig aan het koken – met een verrassende afloop.
De opera plaatst vraagtekens bij het tijdloze web van relaties tussen man, vrouw, leven, dood, voedsel en keukenrobots.
Kitch-en-opera is ontstaan in de keuken, zoals de naam wellicht al doet vermoeden. Çağlayan en Anne-Marieke hebben namelijk de gewoonte ontwikkeld om tijdens het koken voluit te zingen over groenten, pannen, pollepels en andere keukenbenodigdheden op een opera-achtige manier. Het werd al snel duidelijk dat deze spontane improvisaties bewaard dienden te worden voor het nageslacht. Anne-Marieke zag hierin de kans om eindelijk haar aspiraties als schrijver waar te maken. Op geheel nieuwe wijze werden drama en groenten innig verweven. De spanningen lopen hoog op. Is hier nog sprake van een simpele ruzie over koken of is er meer aan de hand? En wat gebeurt er als eindelijk het alarm van de oven afgaat?
rolverdeling
Vrouw – Carla de Wolf (sopraan)
Man – Peter van Laer (bariton)
Keukenrobot en slagwerk – Diego Espinosa
Ingo Vilhjamsson – klarinet
Arthur Ornee – viool
Lilian Vázquez – piano
directie: Oscar Mario Echeverry
compositie: Çağlayan Yıldız
libretto: Anne-Marieke Meij
de componist
Çağlayan Yıldız (1966), geboren in Turkije, ontdekte op 18-jarige leeftijd de gitaar. Al spoedig was hij succesvol werkzaam als gitarist in diverse genres en begon hij te componeren. Na het afronden van zijn geneeskundestudie in 1991 besloot hij van de muziek zijn beroep te maken. Tot zijn 34ste was hij volledig autodidact. In 1994 en 1996 reisde hij naar India om daar de muziek en filosofie te bestuderen. In 1997 verhuisde hij naar Istanbul waar hij werkte als (bas)gitarist, componist en arrangeur voor diverse projecten, festivals, cd’s, theater en tv-shows in uiteenlopende genres. Daarnaast werkte hij als gids/vertolker voor verscheidene jazzfestivals, gaf hij gitaar- en muziektheorielessen en schreef hij artikelen voor het Turkse magazine Jazz. In 2000 verhuisde hij naar Amsterdam om er aan het Conservatorium te gaan studeren. Hij bekwaamde zich in jazzgitaar, basgitaar, arrangeren en jazzcompositie. Daarnaast volgde hij lessen in klassieke compositie en orkestratie. In 2003 zette hij zijn studie voort aan het Utrechts Conservatorium bij Henk Alkema met klassieke compositie als hoofdvak. Deze studie rondde hij binnen één jaar cum laude af. In de afgelopen jaren heeft Çağlayan diverse eigen ensembles geleid waarmee hij veelvuldig door Nederland, België en Turkije toerde. In 2004 schreef hij 17 composities voor zeer uiteenlopende ensembles. Kitch-en-opera is zijn eerste opera.
Anne-Marieke Meij (1981) begon op 7-jarige leeftijd met harpspelen. Op haar elfde ging ze naar de jongtalentklas van het Utrechts Conservatorium om te studeren bij Erika Waardenburg. Op haar 22ste studeerde ze cum laude af. Daarnaast voltooide ze een universitaire studie psychologie met als bijvakken kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en informatica. Anne-Marieke heeft een passie voor muziektheater. Na een eigen productie met een studente van de toneelschool genaamd Heet in 2001-2002, nam ze deel aan twee grote producties (allebei rond de 60 voorstellingen) van jeugdtheatergroep Het Filiaal. Met grote regelmaat geeft ze soloconcerten waarbij ze uitgebreid vertelt over muziekgeschiedenis en de achtergronden van de gespeelde werken en componisten. Anne-Marieke schrijft al jaren korte verhalen. Kitch-en-opera is het eerste libretto van haar hand, waarmee ze een verbinding heeft kunnen leggen tussen haar schrijven en de muziek.